0662 Oslo, Norway

Getting started with Google Search Console

If you're interested in improving your website's appearance on Google Search, and you're willing to spend some time learning about search engine optimization (SEO) and Search Console, here's your starting guide.

Du trenger ikke å forstå HTML eller koding, men du må bruke litt tid på å tenke på hvordan nettstedet ditt er organisert og skrevet, og være villig til å gjøre noen endringer på nettstedet ditt.

Den gode nyheten er at en liten innsats kan gå langt i å forbedre søkeresultatene dine. Vi hjelper våre kunder til å nå sine målene raskere og resultatene starter til å være synlige bare etter noen uker med våre Google-tjenester pakke.

1. Skaff en Google-konto hvis du ikke har en. Det er det eneste kravet for å bruke Search Console.
2. Åpne Search Console, legg deretter til og bekreft eierskapet til nettstedet ditt. Du må bevise at du er eieren av nettstedet ditt, fordi Search Console viser informasjon om nettstedet ditt som bare eiere skal se, og lar deg gjøre endringer som kan påvirke hvordan nettstedet ditt vises på Google.
3. Forstå hvordan du får mest mulig ut av hjelp. Visste du at det innebygde hjelpevinduet er flyttbart?
4. Les vår guide til grunnleggende bruk av Search Console. Mange brukere trenger bare en rask nettstedssjekk en gang i måneden, med mindre vi varsler deg om at vi har funnet et problem.
5. Lær det grunnleggende om Google Søk. Du må forstå dette for å forstå rapportene og dataene.6.
6. Les gjennom de viktige søkekonseptene nedenfor.
7. Sjekk ut disse rapportene:

Kritisk

– Sjekk dashbordet for eiendommen din. Dashboardsiden for eiendommen din vil vise eventuelle viktige problemer, som sikkerhetsproblemer eller manuelle tiltak, samt oversiktskart over ytelsen din på Google, indeksdekning, og mer. Sjekk oversiktssiden for å se raskt om det er noen problemer som krever oppmerksomheten din.
– Hvordan presterer du på Google? Bruk den aktuelle Ytelsesrapporten for nettstedet ditt. Vi har ytelsesrapporter for websøk, nyhetssøkresultater, og Discover.
– Er nettstedet ditt hacket? Åpne rapporten om sikkerhetsproblemer for å se om Google har funnet noe bevis for hacking på nettstedet ditt, noe som kan føre til dårlige eller farlige brukeropplevelser, eller til og med bli blokkert fra Søk. (Merk at status for sikkerhetsproblemer er notert på dashbordet for nettstedet ditt også, og hvis det oppstår et nytt problem, vil du motta en e-postvarsling, så hvis dashbordet for eiendommen din ikke viser noen sikkerhetsproblemer, trenger du ikke å sjekke denne rapporten.)
– Bryter nettstedet ditt mot Googles retningslinjer? Åpne rapporten om manuelle tiltak for å se om nettstedet ditt bryter noen av Googles spamretningslinjer om akseptabel nettstedsatferd, noe som kan føre til at innholdet ditt utelates fra søkeresultatene. (Merk at hvis nettstedet ditt er underlagt noen manuelle tiltak, vil du se en varsling på dashbordet for nettstedet ditt, og vil også motta en e-postvarsling når hendelsen oppstår, så hvis dashbordet for eiendommen din ikke viser noen manuelle tiltak, trenger du ikke å sjekke denne rapporten.)

Valgfritt

– Har Google funnet alle sidene dine? Lær hvilke sider Google har funnet på nettstedet ditt.
– Hvordan er brukervennligheten på nettstedet ditt? Se forskjellige rapporter som beskriver brukernes opplevelse på nettstedet ditt: mobilvennlighet, lastetid og atferd, og mer. Disse målingene kan påvirke rangeringen av nettstedet ditt.
– Lær hvordan du feilsøker en side. Bruk URL-inspeksjonsrapporten for å se hvordan Google ser siden din når det er et problem.
– Hvis du, etter å ha lært det grunnleggende, bestemmer deg for at du vil lære mer om avanserte emner innen SEO eller Search Console, kan du fortsette med spor for avanserte brukere.

Viktige søkekonsepter

Disse konseptene brukes gjennom rapportene og dokumentasjonen; det er viktig at du forstår dem, ellers kan du misforstå rapportene.

Eiendom

En generell betegnelse for et nettsted som du har lagt til i din Search Console-konto. Du kan se en liste over dine eiendommer på kontoens hovedside.

Bekreft eierskap

Beviser at du eier nettstedet som er referert til i din Search Console-konto. Du må bekrefte eierskap til eiendommen din før du kan se noen data for den eller få tilgang til den i Search Console.

Klikk/visning/CTR – Dette er grunnleggende målinger for å måle ytelsen i Google Søk. Du kan finne mye mer detaljer om disse målingene her.

Klikk: Hvor mange personer som klikket på en lenke (eller bilde, eller video) som førte til nettstedet ditt i Google Søk, i Discover, eller hvor målingen blir målt.
Visning: Hvor mange personer som så en lenke til nettstedet ditt (eller et bilde, video, eller annet element) i Google Søk, i Discover, eller hvor målingen blir målt.
CTR: Klikkfrekvens, eller (klikk ÷ visninger).

Crawl

Googles webcrawlers følger lenker og sitemaps for å generere en liste over offentlig tilgjengelige URL-er som vi bør besøke. Dette er det første steget i prosessen med å bli lagt til i Googles søkresultater.

Hent

Google henter, eller forespør byte, for en ressurs (en side, et bilde, en video) under crawling.

Indeks

Prosessen med å analysere innholdet og betydningen av hver side, og lagre det i Googles repository. Dette hjelper Google med å bestemme de beste søkeresultatene for en brukers forespørsel.

Googlebot

Googles webcrawler. Google har noen forskjellige Googlebots som forespør sidene dine som forskjellige enhetstyper (en smarttelefon, en funksjonstelefon, eller en stasjonær datamaskin) for å beregne forskjellige søkeresultater for brukere som søker på disse enhetene.

Kanonisk

Hvis du hoster samme side på forskjellige URL-er, kan søkeresultatene dine bli fortynnet over disse duplikatsidene. For eksempel kan du ha den samme siden på http://example.com/dogs og http://www.example.com/dogs; et søk kan deretter vise separate, lavere rangerte resultater for hver side enn hvis du bare hadde en enkelt side. I dette tilfellet bør du indikere til Google at disse sidene er de samme, og velge en som skal være kanonisk (den offisielle siden) for å vises i søkeresultatene. Indiker kanoniske sider eller nettsteder ved hjelp av et Sitemap, HTML-tagger, eller Search Console-innstillinger.

robots.txt

Navnet på en fil på nettstedet ditt som forteller Google hvilke sider som ikke skal forespørres fra nettstedet ditt.

Sitemap

En liste over URL-er på nettstedet ditt som Google bruker som startlokasjoner for å begynne å crawle et nettsted. Et sitemap er inneholdt i en eller flere filer lagret på nettstedet ditt.

Ressurs

En webside laster typisk mange flere ressurser, som CSS, JavaScript og bilder. Forsikre deg om at Googlebot ikke er blokkert fra å få tilgang til noen ressurser som påvirker betydningen av siden under indekseringsprosessen.

Gjengi

Google prøver å vise alle sider som den indekserer for å se siden som en bruker ville. Gjengivelse er prosessen med å vise siden med bildene og layouten for å hjelpe Google med å analysere betydningen av siden.

Manuell handling

Hvis siden din bryter en av Googles kvalitetsretningslinjer, som for eksempel spammy innhold, kan den bli utsatt for en manuell handling, som vil nedgradere den i Google søkresultater.

Tags:
About Us

We are a dedicated team of professionals here to help you and your business grow.

Org number: 933 551 865

Finn oss:

Contact
Address:
0662 Oslo
Norge

Phone:  +4745872011

Email:kontakt@teamv.no

Newsletter
Get the latest creative news. Subscribe!

© 2024 All rights reserved. Developed by TEAMV